Alla inlägg den 29 juli 2008

Av Ingrid - 29 juli 2008 11:19

I Skottefederationens Vinnarkompendium dök hon plötsligt upp - ka-tching! - min drömpudding... Ch Floreo Mistletoe, uppfödd av Monica Knutsson-Hall e. Int Ch Raglan Royal Commander u Int Ch Raglan Rebecca. Vilken skotte! Visst, det är vanskligt att bedöma en hund från en bild. Och säkert har fotograf Per Undén fått en en riktig fullträff. Men med ens visste jag att jag sett den här hunden... Var? Grubbel... Forskning!






Den undersköna Mistletoe fick stor betydelse för aveln, då hon lämnade bl.a Ch Raglan Rather Posh, Ch Rorys farmor och inte minst den superba Ch Raglan Royal Serenade, vilka haft en helt suverän betydelse i Sverige och övriga världen. Royal Serenade blev f.ö Årets Skotte 1996. Tyvärr gick det inte att få fram något mer från SKK:s data, där tävlingsresultat före 1993 inte redovisas. En liten vägledning gav kompendiets information. Mistletoe hade följande imponerande meriter på Skottefederationens utställningar:





BIS 1987 Saxtorp domare Raymond Taylor, England





BIS 1987 Skåne domare Nellie Taylor, England





BIM 1988 Stockholm domare Muriel Owen, England





BIM 1990 Göteborg domare Dorothy Standen, England





Men där hade jag inte varit... Alltså fick man leta sig fram den gamla vanliga vägen; utställningskataloger! Eftersom ingenting slängs här, så blev det några timmars detektivarbete (och välbehövligt dammande!) å katalogbokhyllor...





I Falun 1987 blev det napp! Med ens kommer jag ihåg situationen; hade ställt ut en pekingese, en importtik därtill från Irland. Alltid är lika spännande. Det hade gått bra och glad kom jag med min lilla hund på armen och kokard i nypan. Passerade skotteringen och något fångade blicken. Där stod hon då, den lilla svarta tiken. Vilken stil! En skottepersonlighet som uppfyllde hela ringen och gjorde tillräckligt mycket intryck för att en förbipasserande ska stanna upp och gräva fram katalogen. Hur kan jag då säkert veta att det vara denna hund? Jo, namnet! Mistletoe är nämligen namn på en dikt i en förtjusande poesibok, som jag fick som present av Clifford "Doggie" Hubbard, berömd boksamlare och författare. Citerar ur minnet:





"Mistletoe ran out in the snow





she couldn´t guess and she didn´t know





that the Great White Cat of the Moon had been





curled asleep on the grass´s green.





She ran straight out and her paws sank deep





in the fur of the White Cat coiled asleep





Sound and still at the very door,





prowling the tiles of the sky no more;





But she only stopped to call back home:





"Rowan, be careful how you come.





Tread as light as a lightfoot deer.





The Cat of the Moon is asleep out here."





Ovido - Quiz & Flashcards